Hvordan skal du holde eventet?

Du har valgt deg ut en målgruppe og bestemt deg for type event du vil ha, men hvilke elementer får eventet til å bli best mulig? Her er Cecilie sine tips for hvordan du kan utnytte de ulike elementene slik at ditt event blir husket i lang tid.

image
FOTO: © 2021 20th Century Studios

Velg riktig film - og bruk den

- Film og bedrift må ikke nødvendigvis ha en sammenheng. Film og målgruppe derimot, det er det som betyr noe, forteller Cecilie. Hun forklarer at hvis du skal nå en ønsket målgruppe må du finne ut hva som fenger dem, og bruke filmer deretter. På den måten så låner du varmen fra filmens univers for å bedre din merkevare. 

Satt på spissen: Fifty Shades of Grey tok norske kvinner med storm da den hadde premiere. Ønsket du å prate til kvinner i 2015 var det bare å invitere til event. Bilprodusenten Kia var ikke med i filmen, men ønsket å få kvinner til å prøvekjøre bilene deres. Ved å dele ut festpremierebilletter til de som kom og øvelseskjørte oppnådde de et voldsomt engasjement. Her har man altså utnyttet interessen for en film opp mot en relevant målgruppe for å oppnå ønsket resultat: prøvekjøring.

Vi ser også at interessen for norsk film virkelig er stor. Det å invitere til en skikkelig festpremiere på noe som ligger folk nært til hjertet er veldig virkningsfullt. 

- På norske filmer får vi ofte hilsner fra skuespillerne i filmen. Dette er med på å skape nærhet, og til å knytte din merkevare opp mot filmen. Det er alltid populært blant gjestene, forteller Cecilie

Inviter i god tid, gjerne gjennom sosiale medier.

- Kjør et stunt i sosiale medier hvor kundene må komme i butikk for å hente billettene. Da får du trafikk inn til din bedrift, og erfaringsmessig sørger det for et mye høyere oppmøte på eventet. De som tar seg tid til å hente billetten fysisk vil også møte opp på eventdagen. Terskelen er lavere for å droppe ut hvis du har fått noe uten å jobbe for det, forteller Cecilie. I tillegg oppnår du faktisk besøk i din butikk, og muligheten til å vise frem dine produkter.

I disse tider er det imidlertid kanskje ikke alltid like lurt å oppfordre folk til å møte opp fysisk, eller kanskje dere ikke har fysiske lokaler, og Cecilie anbefaler derfor å benytte invitasjonssystemer med gode og enkle muligheter for venteliste og det å melde deg av hvis du likevel ikke kan komme. 

Da kan du ha venteliste slik at du fremdeles får blest selv om eventet egentlig er fullt, og noen heldige får billetter selv om de egentlig ikke var først ute.
Cecilie Larsen Noer
Activation Sales Manager
CAPA Kinoreklame
image

Tydelig og god informasjon gir en god opplevelse

Bruk invitasjonen som en del av markedsføringen. Du kan linke bedriften din opp mot filmen ved å bruke din egen markedsføringsprofil, men låne elementer og bilder fra filmen du skal vise. Vi hjelper dere her med retten til å bruke uttrykk fra filmen i deres kommunikasjon.

Selv om invitasjonen er superkul er det også viktig med praktisk informasjon, og ikke minst om hva som er inkludert. Får de popcorn og brus på stedet, så må du informere om det. 

- Ingenting gir mer irriterte gjester enn når de har brukt penger på popcorn, men så sto det gratis inne i salen, forteller Cecilie. Dette vil man jo unngå, og det gir jo også et ekstra godt inntrykk når gjesten vet at den får både popcorn og film. 


5 konkrete tips til hvordan du kan rekruttere til ditt event

  • Finn riktig film, og bruk den. Filmen må ikke nødvendigvis ha en sammenheng, det er film og målgruppe som er viktig. 

  • Inviter i god tid, gjerne i sosiale medier. Kjør et stunt som gjør at kundene må hente billettene fysisk i din butikk. 

  • Ha en venteliste. Sannsynligheten for at noen vil melde frafall er alltid der. Ha derfor en venteliste slik at du fyller opp plassene.

  • Bruk invitasjonen som en del av markedsføringen. Og husk praktisk informasjon!

  • Utforsk filmens univers. Ved norske filmer har vi mulighet til å hente inn hilsner rett fra skuespillerne. Det skaper en eksklusivitets-følelse. 


Les mer i vår serie om eventmarkedsføring

Få et uforpliktende prisoverslag på ett minutt

Ikke bekymre deg! Du bestiller ingenting ved å sjekke prisen her.

VELG ET STED

ANTALL

TID

DATO

Lokaler til leie i andre byer
Lokaler til leie Sandvika
Lokaler til leie Oslo
Lokaler til leie Lillestrøm
Lokaler til leie Ski