Kino er kåret med høyeste Ad Equity av alle kanaler på globalt nivå – dette er hvorfor!

Til tross for strenge restriksjoner og nedstegninger som kino har gått igjennom de siste 18 månedene, får kino i år igjen førsteplass i Kantars 2021 Media Reaction studie.

Slik som i fjor ble kino kåret til å ha den høyeste ad equity av alle kanaler på et globalt plan, spesielt i USA, Storbritannia og Australia.


image
Foto: Kristoffer Krook

Kantars studie har en imponerende skala og bredde, som involverer 14 500 mennesker over 23 markeder. Ad Equity-målingen fungerer som en net promotion score for reklameflater og miljøer fra alt som sponosrater, digitale kanaler, influencer-markedsføring og mer. Hele poenget er å måle hva konsumentenes perspektiver til reklameflater, og hvilke kanaler som blir i størst grad aksepter og tatt imot fra annonsørene.

Viktigheten med å treffe publikum i riktig sinnsstemning blir bevist igjen under årets Media Reaction 2021. Kampanjer er syv ganger mer slagkraftige hvis publikum er i riktig sinnsstemning.

Kanalene og formatene som leverer et mottakelig, engasjert og oppmerksomt publikum er de som vil seire nå som attention economy blir mer og mer viktig. Øyne på skjermen, annonserot, størrelse på skjerm, visningsmiljø, kontekst, mottakerlighet, humør og tankesett bidrar alle til mental tilgjengelighet, mottakelse og innvirkning av annonsemeldinger.

Med kino, som akkurat har utholdt sin største fiende i historien (les: korona) er nå mer enn før lastet med innhold som er klart for å slippes på skjermen.

For merkevarer som ønsker å skjære igjennom med et mottakelig og oppmerksomt publikum denne vinteren, er det på tide å huske alle fordelene som den store skjermen vil gi deg som annonsør. Vi sier at reklame er best på kino, og det mener også publikum i salen, i følge Kantar.


image


Så, hvilken fordeler er det kino gir deg?

Kampanjer som inkluderer kino er mer effektive. Analyse av over 60 kampanjer i Kantars cross media database viser at kampanjer som inkluderer kino i mediemiksen leverer i høyere grad en kampanjer som ekskluderer kino.

Kinoreklame treffer den vanskelige målgruppa, nemlig ungdom. Kinogjengere er aktive konsumenter og liker å være ute og være i aktivitet. Ungdoms-segmentet er en vanskelig målgruppe å fange, siden de ofte ignorerer reklameflater med bruk av ad-blokkere på nettet, og i mer sjelden grad ser på TV eller hører på radio. På kino ønsker de å se reklamene, spesielt om de spiller på humor eller følelser. Kinoreklame er en del av kinoopplevelsen!

Derfor blir kinoreklame lagt merke til og husket. Og, kino leverer krone for krone. Kantar fant at hver krone investert i kino utførte det mye bedre enn TV og video i målinger som positiv merkevareoppfatning, motivasjon og salience.

Det er ekstra hyggelig at kino kommer på topp i Kantars Media Reaction for andre år på rad, og virkelig beviser lerretets kraft.


Artikkelen er skrevet av Paul Butler, Direktør for Insights & Analytics i Valmorgan.

Den er oversatt av Julie B. Nielsen





KONTAKT OSS