3 grunner til at denne kinokampanjen fungerte

Hvert år dør 3 millioner barn av sult. Dette jobber Verdens Matvareprogram (World Food Programme) aktivt for å stoppe. Sammen med United Nations og Sir John Hegarty ble det lagd en kampanje som ble vist på kino i 35 land, samt på sosiale medier. Etter undersøkelser gjort av SAWA og Realeyes kan vi fortelle hva som fungerte!

Sammen med SAWA har Realeyes brukt øyemålingsteknologi for å måle oppmerksomhet og emsjonelle reaksjoner. De har også  gjennomført andre undersøkelser som gir et godt grunnlag til å si hva som fungerte, og hvorfor det fungerte.

Høy oppmerksomhet fra start

Filmen fanger publikummet fort. Lyden er en viktig medspiller her som også holder på oppmerksomheten, med få distraksjoner. 

(Visste du at barna som synger i videoen ikke kunne engelsk? Derfor måtte de ikke bare lære seg tekst, men et nytt språk)

Spiller på følelser 

Reklamen spør publikummet om hjelp til å holde stemmene deres i live. Det er et sterkt emosjonelt engasjement, både positivt og negativt. Filmen er mer overbevisende og engasjerende enn noen andre målt i Realeyes’ database. 

Reklamefilmen etterlot seg sterke inntrykk, og også negative reaksjoner viste seg å skape engasjement. 

image
Tydelige forskjeller med og uten lyd

Målinger gjort av kampanjen uten lyd resulterte i vesentlig mer forvirring, og dårligere fokus. Seerne mistet fortere interessen uten lydspor, noe som ofte skjer når reklamefilmer blir vist i sosiale medier. Mens med lyden på opprettholder man publikummets oppmerksomhet og engasjementet. 

Hva lærte vi?

Valg av hvilket lydspor man bruker på filmen sin har mye å si for å trigge de rette emosjonene for publikummet.

Negative følelser kan skape engasjement, men i riktig setting. 

Å forvirre publikum kan skape et fokus – på slutten av filmen blir svaret på spørsmålene besvart. 

Kino styrker engasjementet - settingen garanterer at lydsporet blir spilt av.



Til slutt ønsker vi å gratulere World Food Programme med årets Nobels fredspris som gjør en eksepsjonell viktig jobb hver eneste dag!
image
Denne artikkelen er tatt utgangspunkt i Realeyes sin undersøkelse: "How an emotional soundtrack encouraged global cinema-goers to tackle world hunger, Realeyes, 2020"
KONTAKT OSS