Om CAPA


CAPA er en forkortelse for Captive Audience, noe som er svært beskrivende for selve kinoopplevelsen; en arena med verdens beste presentasjonsegenskaper og som kan stimulere alle sansene til publikummet er et svært godt utgangspunkt for kvalitativ kommunikasjon, uavhengig av CPT, dekning, frekvens og andre mediebegreper vi alle liker å skjule oss bak.
 
CAPA ble stiftet av Bergen Kino i 1990, og kinoene i Trondheim, Stavanger, Haugesund og Skien kom raskt inn på eiersiden, noe som var en medvirkende årsak til at markedsandelen steg til 60% i løpet av noen få år. 
CAPA var den første vellykkede konkurrenten til Sverdup Dahl som hadde hatt grepet om det norske reklamemarkedet for kino i flere tiår. 
Konkurransefortrinnet til CAPA var at mye av omsetningen ble tilbakebetalt til kinoene, og siden oppstarten har CAPA generert over 1 milliard kroner tilbake til våre kinoer. 
1.august 2000 fusjonerte CAPA Captive Audience AS og det More Group-eide Norsk Filmreklame AS (etabl.1997) som var en etterdønning av Sverdrup Dahl, og ble hetende CAPA Kinoreklame AS. Selskapet flyttet hovedkontoret fra Bergen til Oslo, og hadde avdelingskontorer i Bergen, Trondheim og Stavanger. 
Nye CAPA var da eid 50% av kinoene (Skien Kino trakk seg ut) og 50% av More Group (nå Clear Channel). 

CAPA Captive Audience AS har endret navn til Kinovasjon Norge AS og eier fortsatt 50% av aksjene mens SF Kino AS i januar 2012 kjøpte Clear Channel Norway sin andel på de resterende 50%. 

I 2002 digitaliserte CAPA  -  
sammen med søsterselskapet Unique  -  hele sin distribusjon som det første kinoselskapet i verden og skapte dermed helt nye og fleksible muligheter for annonsørene, samt at konvertering til og kopiering av 35mm filmruller forsvant og ble erstattet med en digitalisering av reklamefilmene, noe som reduserte kostnadene rundt levering og distribusjon med ca 90%. 
I 2005 oppgraderte vi vårt digitale kinoreklamenettverk til HD, igjen som det første landet i verden. 
CAPA har, sammen med Unique, vært pionerer i det globale kinoreklame-markedet, og ble i 2007 kåret til verdens mest innovative kinoreklamedistributør, og etablerte en situasjon i 2011 der også alle spillefilmene ble digitale i Norge - igjen som det første landet i verden. 


Nå i 2016 er det på nytt et teknologisk felleskap mellom reklamefilm og spillefilm på alle CAPAs kinoer i Norge, slik at annonsørene er sikret en enestående kvalitet både på lyd og bilde, enten du velger tradisjonelle formater eller stereoskopisk 3D som gir reklamen en helt enestående ny dimensjon.


Velkommen på kino!
WiPlog