Team fra Futatsu til Cannes Young Lions

Sykehusklovnene er en gruppe profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på sykehus. De har nå rundt 40 utdannede sykehusklovner, og er til stede på 15 sykehus rundt i landet. Deres mål er å være på alle sykehus med barneposter innen 2024, slik at alle barn som er på sykehus skal kunne få besøk av Sykehusklovnene.

– I år som i fjor var det knivskarp konkurranse om de øverste plassene, og i den forbindelse har juryen hatt en morsom, men samtidig krevende jobb med å komme frem til de endelige vinnerne, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Det har vært fantastisk moro å få være med i denne prosessen fra presentasjonen av vår organisasjon til dagen i dag da vi har fått være med i juryen og kåre vinneren sier Anne Berggraf, kommunikasjonsansvarlig hos Sykehusklovnene. Vi har hatt en lærerik og inspirerende dag der vi har fått se den blomstrende kreativiteten hos unge ansatte i noen av de store norske mediebyråene. Vi er imponert over presentasjonene og hva de har fått frem av både innsikt, kreativitet og forståelse av vår organisasjon,sier Berggraf.

Samtlige team kunne ifølge juryen vise til grundig målgruppeinnsikt, en tydelig strategi og ikke minst en innovativ medieidé som favner målgruppen og deres mediebruk. En vinner ble kåret, og seieren i år gikk til et ungt team fra Futatsu, Anine Iversen og Alexander Mostue. Sølvplassen ble vunnet av et team fra RED Consulting bestående av Gina Nyquist og Lina Nilsson, mens bronsen gikk til IUM med Aurora Seierstad og Vivian Vestre.

"Det var en veldig morsom og utfordrende opplevelse å delta i Young Media Lions. Å få løse en brief for noe så fint som Sykehusklovnene var også en takknemlig oppgave, som gjorde det verdt de sene kveldene og det formidable antallet kaffekopper", sier Alexander og Anine. "Nå skal vi være fornøyde og stolte et par dager, før vi ser fremover mot det som skal skje i Cannes. For vi reiser med ambisjoner", sier Alexander. "Vi går for edelt metall, og vinner vi lover i hvert fall jeg, en araber flikk-flakk på scenen", sier Anine som bekrefter at øvingen allerede er i gang.

– Oppgaven i Cannes blir å skape en innovativ mediestrategi i løpet av 48 timer for et veldedig formål. Det norske teamet skal dermed konkurrere med team fra hele verden hvor den mest overbevisende kommunikasjonsstrategien med best uttak av idé blir kåret som vinner, så nå gjenstår det bare å krysse fingre for at vinnerteamet gjør det like skarpt i den internasjonale konkurransen, sier Gareth, CCO hos oss i CAPA.