Stort savn etter film på kino

Nå som norske kinoer gjennomfører en forsiktig åpning fra 7. mai møtes de med gjensynsglede fra publikum. En ny undersøkelse viser at nærmere 70 prosent av de yngste vil gå mer på kino enn før koronakrisen for å støtte det lokale kinotilbudet. Det gleder bransjen. 

Siden 12. mars har alle kinolokalene vært stengt på grunn av koronapandemien. I forrige uke kom klarsignalet fra myndighetene om at kinoer kan åpne igjen fra 7. mai for inntil 50 personer. Det tas godt imot fra både bransjen og, ikke minst, filmglade nordmenn i alle aldre viser en ny undersøkelse. 

Mange vil gå oftere på kino

Ipsos har på oppdrag fra CAPA gjennomført en undersøkelse rundt hvordan det norske folk ser på bruk av film på kino etter koronakrisen. Og selv om kinotilbudet vil være noe begrenset frem til kinoene kan åpne helt, er det bred støtte for å benytte kinotilbudet i større grad enn før for å støtte den lokale kino. Hele 47 prosent i aldersgruppen 18-29 år, svarer JA på spørsmålet om de kunne tenke seg å gå oftere på sin lokale kino for å støtte den, når kinoene kan åpne igjen fra 7. mai. 

Også mange i alderen 40-59 år, er positive til flere besøk enn før krisen. Her svarer 39 prosent at de gjerne benytter kinotilbudet mer enn før krisen. Tallene ligger på 35 prosent i aldersgruppen 30-39 år og 24 prosent for dem over 60 år.

Støtte for den lokale kinoen

Tallene viser at kinopublikummet er langt mer bevisst på viktigheten av å støtte sin lokale kino etter situasjonen med koronapandemien. Hele 69 prosent av de spurte i aldersgruppen 18-29 år sier at de er blitt mer bevisste på å bruke lokale kulturtilbud, kino inkludert, etter koronakrisen. Tilsvarende tall i aldersgruppen 30-39 år ligger på 59 prosent, mens den for dem over 60 år ligger på 51 prosent. 

Stort savn etter film på kino

Det kan se ut som at mange uker uten mulighet til å se film på det store lerretet har satt sine spor. Rundt to av tre spurte, sier at de har savnet kinoturene. Størst har savnet vært blant de unge. I gruppen 18-29 år savner 82 prosent å gå på kino. Prosenten synker til rundt 60 for aldersgruppen fra 60 år og oppover, viser Ipsos undersøkelse. 

Viktigheten av smitteverntiltak

Gode og effektive smitteverntiltak kommer til å bli viktig for alle kinoer når de åpner opp igjen. Undersøkelsen fra Ipsos viser at publikum setter dette som en forutsetning for å innta norske kinosaler igjen. 

Det er spesielt to av smitteverntiltakene som er viktig for publikum, i følge undersøkelsen: God vask og hygiene i salene samt god avstand mellom hver besøkende er avgjørende faktorer for en vellykket kinoåpning. 

Innholdet avgjør ikke om folk vil tilbake på kino igjen

På grunn av koronapandemien har filmlanseringer og filmproduksjonen fått en brå stopp verden over. Men undersøkelsen fra Ipsos viser at kun 1 av 4 spurte oppgir at selve kinoprogrammet er avgjørende for om de vil gå på kino når den nå åpnes igjen. Dette er gode nyheter for en kinobransjene som nå forsiktig åpner sine saler for det norske publikummet. 

Godt nytt for bransjen

Det er ikke bare publikum som ser frem til at kinoene kan starte en forsiktig åpning. Også kinobransjen er svært fornøyd med tilbakemeldingen fra folket. 

– ODEON Kino gleder seg til igjen å kunne ønske gjestene velkommen til kino. Vi ser en sterk kinohøst foran oss med “Tenet” og “Børning” på startstreken, men også godbiter som “Black Widow” og ikke minst James Bond i November. Det er gledelig å se at så mange av våre gjester ønsker seg tilbake, til og med i større grad enn før krisen, sier kommersiell direktør Jon Einar Sivertsen hos ODEON Kino. 

Også CAPA som distribuerer kinoreklame til omtrent 45 kinoer rundt om i landet er fornøyd. 

– Dette er helt strålende nyheter for oss som driver med film og kino til daglig. Og for alle andre filmentusiaster. Det er tydelig at det er mange som har savnet det å kunne nyte film slik som film egentlig skal nytes. Nemlig i kinosalen. Nå er det bare å glede seg til kunne synke ned i godt rengjorte kinostoler og med god avstand til andre filmelskere rundt om i Norges land. I første omgang må vi kanskje vente litt på de store blockbusterne, men det er uansett veldig mange gode filmopplevelser å se frem nå som vi endelig slipper inn i salene igjen", sier CEO i CAPA Kinoreklame, Jan Tore Kristiansen.

Om undersøkelsen

544 respondenter – som gir en feilmargin på 4% over hele befolkningen. Det er en 95% signifikans i denne undersøkelsenGjennomført i samarbeid med Ipsos webomnibus.Resultatene er vektet som normalt på kjønn/alder og region i henhold til offentlig statistikk.Undersøkelsen er bestilt av CAPA