Sølvfilm Q2 til Statens Vegvesen

Filmen "The Kid" fra Statens Vegvesen har vunnet Sølvfilmen i det andre kvartalet i 2017, og er dermed nominert til Gullfilmen.

Gutter bruker fart for å vise at de er tøffe og modne, og det virker nesten umulig å få unge gutter til å slutte å råkjøre. Alt fra skremselskpropaganda til å få jentene til å si fra er prøvd, men dødstallene synker ikke.

Vi fikk hjerneforskere til å fortelle oss hva som skiller gutter i starten av 20-årene fra jenter, og funnene ble starten på en helt ny strategi.

Frontallappen, den delen av hjernen som gjør oss i stand til å forstå konsekvenser, viste det seg at ble utviklet mye senere hos gutter. Samtidig er det å fremstå som moden ekstremt viktig i denne alderen.

Utfordringen ble å fortelle dette til en målgruppe som er psykologisk programmert til å ikke å lytte til Statens vegvesen. 

Løsningen ble å sette en sosialt akseptert handling (å kjøre fort) i bås med en uakseptert (å være barnslig).

Dette var pitchen til Kitchen for Gullblyanten i 2014 som var da denne filmen ble vist for første gang. I år vinner reklamen Sølvfilmen i andre kvartal, og vil da konkurrere med bl.a. Forsvarets bidrag for Gullfilmen. Bak vinnerfilmen står reklamebyrået Kitchen og  produksjonsselskapet One Big Happy Family.

Dette kvartalet hadde veldig sterke bidrag med Hydro "Aluminium LA Crusing", Fjordland "Vi har litt å gi deg", Talkmore "Det koster så lite", SAS "Home is a World of its Own" og Storebrand "Det er gode penger i bærekraft - Alien", men juryen ble til slutt enige om at det er "The Kid" som er den som fungerer best på kino. 

Silje Helen Gundersen fra CAPA sier følgende om filmen: 

"Kampanjen fra 2014 gjør fortsatt et godt inntrykk og forteller et viktig budskap. Kinoen er en perfekt arena for å nå publikumet som er i målgruppen til kampanjen fra Statens Vegvesen. Filmer fenger oppmerksomheten og bruker virkemidler som gjør seg godt på det store lerretet og har et tydelig budskap som kjøres rett hjem hos seeren."

"Et morsomt, men kraftig sleivspark mot unge gutter som kjører for fort. Statens Vegvesen viser at humor kan være mer effektivt enn skremselsbilder i å påvirke unge sjåfører", sier Ronny Lieblein, Administrerende direktør hos Media Direct Norge.

Juryen består av følgende bransjepersoner. Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Silje Helen Gundersen, Insights and Research manager i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino samt tidligere markevaresjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast, Ole Eliassen.

Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.

Forsvarets film som vant Sølvfilmen i første kvartal kan du lese mer om her.