Norge til Cannes Lions: Dette er årets Young Lions-team

Norge er igjen klar for Young Lions, og sender ned et team i alle de syv kategoriene. De skal konkurrere om gull på den franske rivieraen i juni. 

Verdens største konkurranse for reklamebransjen nærmer seg med stormskritt, og Norge gjør seg klar for avreise. Det er til sammen syv kategorier i Young Lions-konkurransene og Norge er en av få nasjoner som sender ned et team i alle kategoriene.  

 Det er en stolthet at Norge atter en gang sender ned team i alle Young Lions-kategoriene, som et av de få landene som gjør dette. Det er spesielt inspirerende å se at bransjen satser så sterkt på de unge kreatørene, og innser viktigheten med Cannes – som er det nærmeste vi kommer et VM i kreativitet. Jeg kan garantere at dette er en opplevelse deltakerne aldri vil glemme, sier Hege Bergsvenkerud Sørli fra CAPA - som er norsk representant for Cannes Lions. 

Det var teamet fra Tante Randi som stakk av med seieren i Young Lions Film. Daglig leder, Tore Woll, er stolt over seieren til Zakarias Nadir og Glenn Haugen som skal kjempe for gull i Cannes. 

— Å få reise ned til Cannes, og gå for Norges første gullmedalje i Young Lions Film gjør vi med aller største ydmykhet og naive pågangsmot. Her har vi ingenting å tape. Det er uansett sånn vi tilbringer dagene i Oslo, så vi lover å ta av oss broddene og kaste gåstolen i Cannes. Sier Woll i en tidligere pressemelding,og fortsetter. - For det å både kunne markere Tante Randi utenfor Norge, og samtidig være en represenTante for Norge, betyr veldig mye for oss, sa Woll i en tidligere pressemelding.

Hele bransjen samarbeider for å sende ned team i kategoriene, og for første gang i år er det INMA som arrangerer Young Lions Digital og har integrert konkurransen inn i Norges største konkurranse innen digital markedsføring, Gulltaggen.

— Gulltaggen er en naturlig og utmerket god arena for også å finne de to som bransjen mener kan representere landet vårt aller best i Cannes innen det digitale. Dette er i tillegg en fantastisk mulighet for unge talenter til å vise seg frem både her hjemme og for resten av verden – så det er en ren glede for oss i INMA å arrangere dette, sier daglig leder i INMA Camilla Grund. 

Det var Marcus Hassel og Torkel Skjolden fra Hausmann som stakk av med seieren, og skal representere Norge i Young Lions Digital. Grund er imponert over nivået på de unge kreatørene som deltok.  

— Jeg er imponert over nivået, og hvor flinke alle teamene har vært. Jeg er helt sikker på at vi har funnet et toppteam som virkelig har gode muligheter til å markere seg i Cannes! Dette er bare starten og vi gleder oss til fortsettelsen, sier Grund.  

I tillegg til de syv Young Lions kategoriene er det en heldig student som blir plukket ut til Roger Hatchuel Academy (RHA), som er et læringsprogram i samarbeid med Google. Christina Forstønen Bruarøy fra Høyskolen Kristiania ble årets student. 

Årets team er:

Young Lions Media (arrangert med Mediebyråforeningen): 

Hanna Sandström og Aurora Bjerke fra MediaCom

Young Lions PR (arrangert med Abelia): 

Siv Martine Nyborg og Karen Brynildsen fra Gambit H+K

Young Lions Digital (arrangert med INMA): 

Marcus Hassel og Torkel Skjolden fra Hausmann

Young Lions Marketers (arrangert med ANFO): 

Line Stenseth og Grete Noem fra Mills 

Young Lions Film (arrangert av CAPA og MDN): 

Glenn Haugen og Zakarias Nadir fra Tante Randi

Young Lions Print (arrangert med Amedia): 

Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland fra Good Morning 

Young Lions Design (arrangert med Grafill):

Andrea Tjøsvoll og Mimmi Christensen fra Metric Design

RHA (arrangert med Høyskolen Kristiania): 

Christina Forstønen Bruarøy fra Høyskolen Kristiania