CAPA presenterer på Den Norske Kinokonferansen 2018

CAPA presenterte på Den Norske Kinokonferansen den 5. november. Vi sitter på mye informasjon om hvem som går på kino og hvorfor man går på kino. De siste årene har vi skaffet oss nye erfaringer og ny teknologi, som vi kan bruke til å kommunisere og engasjere kinopublikummet. Dette er et spennende tema for kinobransjen, som gjerne vil øke frekvensen på kinobesøket og engasjere publikummet på flere kanaler. 

CAPA har mye innsikt om kinogjengeren: Hvem går på kino, hvorfor går de på kino og hvor ofte går de på kino? 

Fra dataene våre ser vi at unge fortsatt er overrepresenterte på kino, og kjønnsfordelingen holder seg svært jevn. Et interessant funn er at 81% mener at kino er et fristed fra mobilen. Vi fant faktisk ut at det er de yngste som i aller størst mener dette. Det er greit å ikke være pålogget på kino. Man følger med på lerretet, og 65% ser på reklame som en del av kinoopplevelsen! 

Vi samler data fra store kvantitative undersøkelser, men også fra kinoapper og beacons-nettverk som er plassert på de aller fleste kinoene vi samarbeider med. Beacons-nettverket gir oss real time data på hvem som ser de ulike forestillingene, og gir oss i tillegg mulighet til å treffe disse menneskene igjen i sosiale medier og andre kanaler. 

Et case vi presenterte på konferansen var "Love Simon". Distributøren visste de hadde en god film men var noe bekymret for at filmen ikke skulle få nok buzz og besøk. Dette tok vi tak ved å invitere målgruppen via kinoappene til forhåndsvisning av filmen Love Simon, for å få kickstarte WOM før premieren. I løpet av to timer hadde vi fylt opp 90% av salene, og innen én dag var de fulle. Dette førte til gode anbefalinger i APPene, samt markant økning i kommentarer og interesse.

Et annet tema vi snakker om var alternativt innhold på kino. Dette øker i popularitet og kan for eksempel være idrettsbegivenheter og konserter. Linn Barholt presenterte muligheten for å vurdere e-sport som innhold på kinoene. E-sport er elektronisk konkurransespilling i form av videospill som foregår på et profesjonelt nivå. Denne sporten har blitt ekstrem populær og følges av millioner over hele verden. I Norge vokser tilskuere i rekordfart og over 600 000 nordmenn følger sporten. I Norge er det hovedsakelig gutter som ser på e-sport, med en 80% andel. En svært stor andel av kjernepublikummet til kinoene ser på e-sport, og er innhold som egner seg godt i kinosalen. Det blir spennende å følge utviklingen av dette fremover. 

Er du interessert i å vite mer om kinopublikummet eller mulighetene som finnes på kino? Ta kontakt med en av våre dyktige Account Managers her!