Høydepunkter fra SXSW 2019

Det er den enorme variasjonen og pulsen Austin byr på under SXSW som gjør dette til en helt fantastisk opplevelse. At man kan gå på konserter, se film og samtidig få med seg drøssevis av spennende foredrag innen teknologi, marketing, helse og ledelse oppleves denne festivalen som helt unik!

Under SXSW kommer man til en by på "steroider" der gatene er fylt av folk frem til utestedene stenger i totiden. Festivalen byr på tusenvis av foredrag, paneldebatter og work shops i mange ulike sjangere, så det er noe for absolutt alle hver eneste dag. Vi i CAPA fikk gleden av å blant annet se Brené Brown, Amy Webb, Rohit Bhargava, Elizabeth Banks, Olivia Wilde og Michael Nieling som hadde gode presentasjoner som engasjerte. Vi har laget noen små oppsummeringer fra noen av dem her: 

"The Future of Enterprise Marketing". I denne presentasjonen ble det lagt vekt på viktigheten av å fokusere mer på branding, og som Neil Patel sa; «Don’t ask your future customers to marry you right away!» Det han mente er at mange selskaper i dag er nesten utelukkende opptatt av salgskampanjer og det som gir dem rask inntjening, men at det ikke nødvendigvis er det som fungerer best i det lange løpet. Sannsynlighet for at kundene vil kjøpe av deg er høyere hvis de kjenner deg, og du har bygget opp brand love i forkant. 

"Hvordan vil kryptovaluta forandre finansielle systemer og fremtidens penger". Key take-away fra dette intervjuet med Cameron og Tyler Winklevoss er følgende; -Hvis du sier til dine foreldre / besteforeldre at man heller bør velge bitcoin enn gull, vil de mene at du er gal! Spør du kidsa som spiller Fortnite om de vil ha bitcoin (software) eller gull (hardware) - vil 100 av 100 velge bitcoin. De skjønner ikke konseptet gull. 

"Immersion at Scale: AR/MR Will Change Everything". Det skjer mye innenfor området VR (virtual reality) /AR (augmented reality). I denne paneldebatten ble det satt lys på hva som skjer på dette området som kan være relevant for merkevarer og utviklingen fremover. Når kan man egentlig forvente at VR/AR teknologi tar av for alvor og blir både tilgjengelig og vanlig for vanlige brands? 

Panelet mente at det er to ting som må på plass først; større kompetanse/ mange flere spesialister på dette området i byråene og et godt utbygt 5G nettverk. Først da ligger alt til rette for at AR/VR kan ta av. Når det gjelder wearables må disse bli lette nok for at folk skal være villig til å bruke dem i hverdagen. Her skjer det mye om dagen, et eksempel er Boses nye musikk-solbriller som både ser og føles som et par vanlige solbriller, men som har god lyd og spennende AR-funksjoner. Panelet mente videre at løsninger som kan brukes uten nedlasting av en app har større sjans til å bli tatt i bruk av de store massene. Her trakk de blant annet frem AR-speil til bruk i butikker hvor man kan prøve på klær uten å gå i prøverommet. I det hele tatt en spennende debatt som vi lærte mye av!

Advertising Detox: Hvordan reagerer hjernen din egentlig på reklame? Finnes det en oppskrift på den perfekte reklamefilmen? 

På dette foredraget fikk vi et innsyn i den neurologiske delen av reklameengasjement. Selv om én konklusjon er vanskelig å gi ble det lagt vekt på to ting: spenning og synlighet. At en reklamefilm er estetisk pen, betyr ikke nødvendigvis at engasjementet vil være stort - eller at vedkommende vil kjenne igjen merket. Det viste seg at det mest effektive var å vise logoen innen de første sekundene av filmen, samtidig som det var en sterk tilknytning til innholdet og merkevaren. 

Denne ikoniske reklamen var en av testfilmene som ga høyt engasjement!