CAPA og Media Direct Norge lanserer ny prisutdeling for kinoreklamer

Markedet for kinoreklame vokser. Nå skal de beste reklamefilmene hedres i Big Screen Awards.

31. januar 2019 går prisutdelingen «Big Screen Awards» av stabelen for første gang på ODEON Storo i Oslo.

Der skal de beste kinoreklamene kåres i kategoriene «Beste film – riks», «Beste film – lokal, Beste match», «Beste utvidet bruk av kinoarena», «Årets nykommer» og «Best i test».

Utdelingen erstatter «Gullfilmen» og arrangeres av Media Direct Norge og CAPA.

- Endelig får vi en skikkelig kåring hvor vi kan feire det unike mediet kino faktisk er, og ikke minst showcase alt det flotte materiellet og de kreative kampanjene vi har på kinoarenaen, sier CEO i CAPA, Jan Tore Kristiansen. 


Besøkstallene på kino øker Nordmenns årlige kinobesøk har – med kun noen få unntak – ligget stabilt rundt 11,8 millioner siden år 2000.  

Tallet ventes å stige til rundt 12,4 millioner i 2018.

Mens mange andre mediekanaler opplevde annonsesvikt, økte omsetningen av kinoreklame med 6,4 prosent i andre kvartal og hele 49% i tredje kvartal av 2018, ifølge en rapport fra IRM som du kan lese om i Kampanje her

 

Forventer økt omsetning på 18 millioner kroner

Deres prognose viser at inntektene fra kinoannonsering i år vil vokse med 18 millioner kroner i forhold til 2017.

Markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge sier veksten gjør det naturlig å hedre flere av de gode reklamefilmene på kino.

- Etter suksessen med Gullfilmen ønsker vi nå å gjøre noe enda større ut av arrangementet. Vi ønsker å involvere flere annonsører og byråer. Det er rett og slett så mange gode reklamefilmer og kampanjer på kino som vi mener fortjener oppmerksomhet. 

- Vi har derfor utvidet konkurransen, som nå omfatter seks kategorier og dermed gir mulighet for at flere skal hevde seg.


Humor og følelser er viktig 

Utdelingen gjelder reklamefilmer som ble vist på kino mellom 1. januar og 31. desember 2018. 

Tester indikerer at reklamefilmer som blir en del av underholdningen i kinosalen er de som fungerer aller best på kino.

Humor er et virkemiddel som fungerer godt, eller man kan appellere til følelser. Hvis man i tillegg har et unikt konsept, er sjansen stor for at opptil 75 % av kinopublikummet nyter reklamefilmen. 

En undersøkelse gjennomført i august, viser at størstedelen av kinopublikummet faktisk anser reklame som en del av kinoopplevelsen.

Juryleder Maria Aas-Eng sier følgende: – Kino er en kanal med sterke presentasjonsegenskaper, noe som gjør den godt egnet for merkevarebygging. I tillegg står kino også sterkt i unge målgrupper. I tråd med sterkere fokus på langsiktig merkebygging, særlig mot yngre segmenter, opplever vi at kino stadig oftere blir vurdert som en relevant kanal for mange annonsører.

Les mer om Big Screen Awards her!

Og ta kontakt for mer informasjon!